Celem cyberprzestępców stali się użytkownicy aplikacji iMessage, którzy zaczęli otrzymywać fałszywe wiadomości o problemie z dostawą przesyłki przez InPost. Jak rozpoznać nieprawdziwą informację?
Podejrzana treść i niebezpieczny link
Rozpoczyna się okres wzmożonych zakupów przedświątecznych. Cyberprzestępcy rozpoczęli nową akcję phishingową, której celem może być wyłudzenie danych lub przelew na pokrycie nieopłaconej przesyłki. Tym razem działania są ukierunkowane na użytkowników urządzeń iPhone i iPad z aktywną aplikacją iMessage.
Jak informuje Marken Systemy Antywirusowe mimo, że treść otrzymanej wiadomości ma wiele podejrzanych elementów, w tym błędną nazwę firmy, to w pośpiechu i bez większego zastanowienia można paść ofiarą działań przestępców.
Poniżej zrzut ekranu z otrzymaną fałszywą wiadomością.
Jak rozpoznać, że wiadomość jest działaniem cyberprzestępców?
Warto na spokojnie przeczytać treść. Jeżeli występują literówki to już to powinno wzbudzić nasze podejrzenie. W tym przypadku przestępcy błąd popełnili już w pierwszym słowie (w nazwie firmy) tj. „IPOSOST” zamiast „INPOST”. Dodatkowo link do adresu, który nie posiada domeny właściwej firmy logistycznej. Adres prawdziwy to https://inpost.pl. Ponadto w wiadomości brakuje numeru przesyłki, której sprawa dotyczy.
Należy pamiętać, że w przypadku wątpliwości najlepiej skontaktować się z dostawcą przez dane kontaktowe (e-mail, infolinia) zawarte na oficjalnej stronie internetowej.