Korzystanie z systemu e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku będzie obowiązkowe dla przedsiębiorstw zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 2025 r. Jak zalogować się i zacząć korzystać z nowej usługi?
Co to są e-Doręczenia?
E-Doręcznia to usługa, która umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji elektronicznie. Usługa ma działać równoważnie z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Zaletą systemu będzie możliwość nadania takiego listu elektronicznie i bez wychodzenia z domu lub biura. Co ważne, e-Doręczenia mają gwarantować pewność skutków prawnych.
Terminy rejestracji skrzynek
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek posiadania tego typu elektronicznych skrzynek mają instytucje publiczne oraz zawody zaufania publicznego. 1 kwietnia br. obowiązek ten obejmie również przedsiębiorstwa zarejestrowane w KRS. Firmy, które zostały zarejestrowane w CEIDG (przed 1 stycznia 2025 r.), będą musiały mieć aktywne skrzynki od 1 października 2026 r. Firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają adresy i skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji.
Jak zarejestrować się i zalogować do e-Doręczeń?
Pierwszym krokiem jest założenie adresu do e-Doręczeń (AED) poprzez złożenie wniosku na platformie Biznes.gov.pl. Po aktywacji adresu przedsiębiorca uzyskuje dostęp do bezpłatnej skrzynki do e-Doręczeń, która umożliwia pełne zarządzanie korespondencją elektroniczną.
Operator wyznaczony systemu
Operator wyznaczony to podmiot, który realizuje w Polsce powszechne usługi pocztowe, w tym także usługi e-Doręczeń. Zostaje wybrany na 10 lat w konkursie, który organizuje Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obowiązek wyboru operatora wyznaczonego wynika z przepisów Unii Europejskiej. Rolę operatora wyznaczonego w Polsce aktualnie pełni Poczta Polska S.A.
Pomoc w usłudze e-Doręczenia
Więcej informacji na temat e-Doręczeń oraz szczegółów związanych z wdrożeniem usługi można znaleźć na stronie Biznes.gov.pl oraz na infolinii Poczty Polskiej pod numerem (+48) 438 420 600.